Sürdürülebilir moda sektöründe dijital teknolojilerin kullanımı ve etkileri
Yükleniyor...
Tarih
2024-08-23
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Işık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Moda sektörü aşırı tüketimin oldukça hızlı şekilde gerçekleştiği sektörler arasında ilk sıralarda yer almakta ve bu durum hızlı moda kavramı ile açıklanmaktadır. Hızlı moda doğal ve iktisadi kaynakların tükenmesine sebep olmakta, ortaya çıkardığı atık sorunları ile çevreye zarar vermekte ve geleceği tehdit etmektedir. Hızlı modanın sebep olduğu zararları iyileştirmek adına ortaya çıkan ‘‘yavaş moda’’ ve ‘‘sürdürülebilir moda’’ kavramları zaman geçtikçe daha önemli bir hale gelmektedir. Sürekli gelişen teknoloji bir taraftan hızlı moda yaklaşımını beslemekte, diğer taraftan doğru kullanıldığında sürdürülebilirlik yaklaşımında önemli bir rol oynamaktadır. Dijital teknolojilerin devamlı olarak gelişmesi, yenilikçi çözümler sunması ve moda sektörüne entegre olması avantaja çevrilip daha sürdürülebilir bir gelecek inşa etmeyi mümkün kılmaktadır. Tezde moda sektöründe sürdürülebilirlik stratejileri ve tasarım / pazarlama süreçlerinde dijitalleşme konularına odaklanılmakta, ayrıca dijital teknolojilerin sürdürülebilirlik açısından etkileri ve potansiyeli incelenmektedir. Tezin ilk bölümü olan giriş bölümünde çalışmanın amacı ve hipotezi açıklanmıştır. 2. bölümde sürdürülebilirlik, hızlı moda, yavaş moda kavramları, tarihsel gelişimleri, döngüsel ekonomi modeli ve sürdürülebilir tasarım/üretim stratejileri incelenmiştir. 3. bölümde dijitalleşmenin moda sektörüne entegrasyonu, tasarım / üretim / pazarlama süreçlerinde dijitalleşme ve bu süreçlerde kullanılan bilgisayar programları ele alınmıştır. 4. bölümde sürdürülebilir moda ve dijitalleşme arasındaki ilişkiden bahsedilmiş, dijitalleşmenin sürdürülebilir moda sektöründeki etkileri incelenmiştir. 5. bölümde ise araştırma yöntemi ve araçları anlatılmış, ardından ‘’PSD, AI, Optitex ve CLO 3D’’ programları kullanılarak modülerlik stratejisi kapsamında dijital bir koleksiyon oluşturulmuştur. Sıfır atıkla dijital numuneler, dijital fotoğraf çekimi ve dijital defile hazırlanmıştır. Son olarak oluşturulan dijital numune ve sunum görselleri sayesinde fiziksel süreçler ile ortaya çıkacak muhtemel tüketimden ne oranda tasarruf sağlandığı irdelenmiştir.
The fashion sector ranks first among the sectors where excessive consumption occurs quite intensively and this situation is explained by the concept of fast fashion. Fast fashion causes the depletion of natural and economic resources, harms the environment with the waste problems it creates and threatens the future. The concepts of ‘slow fashion’ and ‘sustainable fashion’, which have emerged in order to improve the damages caused by fast fashion, are becoming more important as time goes on. Constantly developing technology, on the one hand, feeds the fast fashion approach, on the other hand, when used correctly, it plays an important role in the sustainability approach. The continuous development of digital technologies, the provision of innovative solutions and the integration into the fashion sector make it possible to turn into an advantage and build a more sustainable future. The thesis focuses on sustainability strategies in the fashion sector and digitalization issues in design/marketing processes, in addition, the effects and potential of digital technologies in terms of sustainability are being examined. In the introduction section, which is the first part of the thesis, the purpose and hypothesis of the study have been explained. In the second part, sustainability, fast fashion, slow fashion concepts, historical developments, circular economy model and sustainable design/production strategies have been examined. In the third part, the integration of digitalization into the fashion sector, digitalization in design / production / marketing processes and the computer programs used in these processes have been discussed. In the fourth chapter, the relationship between sustainability, fashion and digitalization has mentioned and the effects of digitalization on the sustainable fashion sector have been examined. In the fifth chapter, the research method and tools have been explained, and then a digital collection has been created within the scope of the modularity strategy using the ’PSD, AI, Optitex and CLO 3D" programs. Digital samples, digital photo shoot and digital fashion show have been prepared with zero waste. Finally, thanks to the digital samples and presentation visuals created, it has been examined to what extent savings were achieved from the possible consumption that would occur with physical processes.
The fashion sector ranks first among the sectors where excessive consumption occurs quite intensively and this situation is explained by the concept of fast fashion. Fast fashion causes the depletion of natural and economic resources, harms the environment with the waste problems it creates and threatens the future. The concepts of ‘slow fashion’ and ‘sustainable fashion’, which have emerged in order to improve the damages caused by fast fashion, are becoming more important as time goes on. Constantly developing technology, on the one hand, feeds the fast fashion approach, on the other hand, when used correctly, it plays an important role in the sustainability approach. The continuous development of digital technologies, the provision of innovative solutions and the integration into the fashion sector make it possible to turn into an advantage and build a more sustainable future. The thesis focuses on sustainability strategies in the fashion sector and digitalization issues in design/marketing processes, in addition, the effects and potential of digital technologies in terms of sustainability are being examined. In the introduction section, which is the first part of the thesis, the purpose and hypothesis of the study have been explained. In the second part, sustainability, fast fashion, slow fashion concepts, historical developments, circular economy model and sustainable design/production strategies have been examined. In the third part, the integration of digitalization into the fashion sector, digitalization in design / production / marketing processes and the computer programs used in these processes have been discussed. In the fourth chapter, the relationship between sustainability, fashion and digitalization has mentioned and the effects of digitalization on the sustainable fashion sector have been examined. In the fifth chapter, the research method and tools have been explained, and then a digital collection has been created within the scope of the modularity strategy using the ’PSD, AI, Optitex and CLO 3D" programs. Digital samples, digital photo shoot and digital fashion show have been prepared with zero waste. Finally, thanks to the digital samples and presentation visuals created, it has been examined to what extent savings were achieved from the possible consumption that would occur with physical processes.
Açıklama
Text in Turkish ; Abstract: Turkish and English
Includes bibliographical references (leaves 139-166)
xiii, 167 leaves
Includes bibliographical references (leaves 139-166)
xiii, 167 leaves
Anahtar Kelimeler
Sürdürülebilir moda, Dijital moda, Bilgisayar destekli tasarım, 3 Boyutlu tasarım, Sıfır atık tasarım, Sustainable fashion, Digital fashion, Computer aided design, 3D design, Zero waste design
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Varol, H. (2024). Sürdürülebilir moda sektöründe dijital teknolojilerin kullanımı ve etkileri. İstanbul: Işık Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.