0-2 yaş aralığında çocuğu olan annelerin prenatal bağlanma, psikolojik sağlamlık ve algıladıkları sosyal desteğin depresyon üzerine etkisi
Yükleniyor...
Tarih
2025-01-17
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Işık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu araştırma 0-2 yaş aralığında çocuğu olan annelerin prenatal bağlanma ile depresyon arasındaki ilişkide psikolojik sağlamlık ve algılanan sosyal desteğin düzenleyici rolünü incelemeyi amaçlamıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 0-2 yaş aralığında çocuğu olan 100 anne oluşturmaktadır. Katılımcılardan elde edilen veriler Prenatal Bağlanma Ölçeği, Connor-Davidson Psikolojik Sağlamlık Ölçeği Kısa Formu, Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği, Kısa Semptom Envanteri-Depresyon Alt Boyutu ve Sosyodemografik Bilgi Formu aracılığıyla çevrimiçi ortamda toplanmıştır. Çalışmanın temel hipotezlerini test etmek amacıyla PROCESS Hayes düzenleyici etki analizleri kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucun elde edilen bulgular hem psikolojik sağlamlığın (β=,043, SH=,099, t=,434, p>0.05) hem de algılanan sosyal desteğin (β=-,107, SH=,106, t=-1,012, p>0.05) prenatal bağlanma ile depresyon arasındaki ilişkide düzenleyici etkisi olmadığını işaret etmektedir. Bununla beraber araştırmanın yordanan değişkeni olan depresyon ile prenatal bağlanma, psikolojik sağlamlık ve algılanan sosyal destek puanları arasında negatif yönlü ilişki olduğu bulunmuştur. Çalışmanın ana değişkenlerinin katılımcıların sosyodemografik özelliklerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemek amacıyla yapılan t-test analizlerinde depresyon puanının algılanan gelir düzeyine göre farklılaştığı bulunmuştur. Buna ek olarak prenatal bağlanmanın kabul alt boyutu ve algılanan sosyal desteğin aile alt boyutunun evlilik süresine göre farklılaştığı bulunmuştur. Sonuç olarak çalışmada prenatal bağlanma ile depresyon arasındaki ilişkide psikolojik sağlamlık ve algılanan sosyal desteğin düzenleyici etkisi olmadığı görülmüştür. Çalışmanın gebelik döneminden itibaren anne ve bebek sağlığını korumak adına önleyici ve iyileştirici müdahalelere katkı sağlaması beklenmektedir. Araştırma sonuçları ilgili literatür doğrultusunda tartışılmıştır.
This study aimed to examine the moderating role of psychological resilience and perceived social support in the relationship between prenatal attachment and depression in mothers with children between the ages of 0-2. The study group consisted of 100 mothers with children between the ages of 0-2. Data obtained from the participants were collected online via the Prenatal Attachment Scale, Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS), Connor-Davidson Resilience Scale Short Form (CDRSSF), Brief Symptom Inventory (BSI)-Depression Subscale and Sociodemographic Information Form. Multiple linear hierarchical regression analyses were used to analyze the basic hypotheses of the study. The findings obtained as a result of the analyses indicated that neither psychological resilience (β=,043, SH=,099, t=,434, p>0.05) nor perceived social support (β=-,107, SH=,106, t=-1,012, p>0.05) had a moderating effect on the relationship between prenatal attachment and depression. However, it was found that there was a negative relationship between the predicted variable of the study, depression, and prenatal attachment, psychological resilience and perceived social support scores. In the t-test analyses conducted to examine whether the main variables of the study differed according to the sociodemographic characteristics of the participants, it was found that the depression score differed according to the perceived income level. In addition, it was found that the acceptance subscale of prenatal attachment and the family subscale of perceived social support differed according to the duration of marriage. As a result, it was seen that psychological resilience and perceived social support did not have a moderating effect on the relationship between prenatal attachment and depression. It is expected that the study will contribute to preventive and curative interventions to protect the health of the mother and the baby from the pregnancy period. The results of the study were discussed in line with the relevant literature.
This study aimed to examine the moderating role of psychological resilience and perceived social support in the relationship between prenatal attachment and depression in mothers with children between the ages of 0-2. The study group consisted of 100 mothers with children between the ages of 0-2. Data obtained from the participants were collected online via the Prenatal Attachment Scale, Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS), Connor-Davidson Resilience Scale Short Form (CDRSSF), Brief Symptom Inventory (BSI)-Depression Subscale and Sociodemographic Information Form. Multiple linear hierarchical regression analyses were used to analyze the basic hypotheses of the study. The findings obtained as a result of the analyses indicated that neither psychological resilience (β=,043, SH=,099, t=,434, p>0.05) nor perceived social support (β=-,107, SH=,106, t=-1,012, p>0.05) had a moderating effect on the relationship between prenatal attachment and depression. However, it was found that there was a negative relationship between the predicted variable of the study, depression, and prenatal attachment, psychological resilience and perceived social support scores. In the t-test analyses conducted to examine whether the main variables of the study differed according to the sociodemographic characteristics of the participants, it was found that the depression score differed according to the perceived income level. In addition, it was found that the acceptance subscale of prenatal attachment and the family subscale of perceived social support differed according to the duration of marriage. As a result, it was seen that psychological resilience and perceived social support did not have a moderating effect on the relationship between prenatal attachment and depression. It is expected that the study will contribute to preventive and curative interventions to protect the health of the mother and the baby from the pregnancy period. The results of the study were discussed in line with the relevant literature.
Açıklama
Text in Turkish ; Abstract: Turkish and English
Includes bibliographical references (leaves 79-116)
xiii, 126 leaves
Includes bibliographical references (leaves 79-116)
xiii, 126 leaves
Anahtar Kelimeler
Prenatal bağlanma, Psikolojik sağlamlık, Algılanan sosyal destek, Depresyon, Prenatal attachment, Psychological resilience, Perceived social support, Depression
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Karaçay, R. (2025). 0-2 yaş aralığında çocuğu olan annelerin prenatal bağlanma, psikolojik sağlamlık ve algıladıkları sosyal desteğin depresyon üzerine etkisi. İstanbul: Işık Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.