• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Işık
  • 2- Enstitüler | Institutes
  • Sosyal Bilimleri Enstitüsü / Graduate School for Social Sciences
  • Yüksek Lisans / Master's Programs
  • SBE - Tez Koleksiyonu | Görsel İletişim Tasarımı / Visiual Communication
  • View Item
  •   DSpace@Işık
  • 2- Enstitüler | Institutes
  • Sosyal Bilimleri Enstitüsü / Graduate School for Social Sciences
  • Yüksek Lisans / Master's Programs
  • SBE - Tez Koleksiyonu | Görsel İletişim Tasarımı / Visiual Communication
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hareketli grafik tasarımda minimalizm

Thumbnail

View/Open

MasterThesis (4.894Mb)

Date

2019-01-17

Author

İlbars, Elif

Metadata

Show full item record

Citation

İlbars, E., (2019). Hareketli grafik tasarımda minimalizm. İstanbul: Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Abstract

19. yüzyıl ortalarında ortaya çıkan minimalizm akımında, öze ulaşmayı engelleyen her türlü fazlalıktan kurtulmak istenmiş ve bu nedenle sanat ve tasarım alanlarında indirgemeci bir tutum izlenmiştir. Bu indirgemeci tutumun ilk örnekleri resim sanatında ortaya çıkmış ve daha sonra grafik tasarım alanında da etkilerini göstermiştir. Minimalizm 1960’lardan bu yana bir çok değişim sürecinden geçmiştir. Minimalizmin biçimsel ve /veya düşünsel yöntemleri, dönemsel değişimlerden bağımsız olarak sanat ve tasarımda kullanılmıştır. Günlük yaşantımızda ekranlar her gün biraz daha yer kaplarken hareketli grafik tasarımları yorumlamak ve onların iletmek istedikleri mesajların özünü kavramak için gereken zaman kısalmaktadır. Hareketli grafik tasarımlarda minimalizm bu noktada izleyiciye hızlı yoldan ulaşabilmek ve mesajını iletebilmek için tercih edilen bir yoldur. Bu çalışmada, zamansız bir akım olarak minimalizmin hareketli grafik tasarımlar üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Tezin 1. Bölümünde minimalizm, görsel sanatlar ve grafik tasarım alanında incelenmiştir. 2. Bölümde minimalizmin günümüzde geldiği nokta ve beş kavramı ele alınmıştır. 3. Bölümde hareketli grafik tasarım tarihi ve bunların kullanım alanları incelenmiştir. 4. Bölümde hareketli grafik tasarım öğelerine minimalizm kapsamında yeni bir bakış açısı getirilmiştir. 5. Bölümde minimalist hareketli grafik tasarım örneklerinin göstergebilimsel analizleri yapılmış ve bunların ortak özellikleri üzerinde durulmuştur. 6. Bölümde, tezde yapılan araştırmalar sonucunda, hareketli grafik tasarımların ortak noktaları tespit edilerek “Minimalist Şiir” isimli bir uygulama çalışması tasarlanmış ve bu çalışma göstergebilimsel olarak analiz edilmiştir.
 
In the movement of minimalism that emerged in the mid-19th century, it was desired to get rid of any excess which prevented reaching the essence and therefore a reductionist attitude was maintained in the fields of art and design. First examples of this reductionist attitude emerged in the art of painting and later showed their effects in the field of graphic design. Minimalism has undergone many changes since the 1960s. The formal and / or intellectual methods of minimalism have been used in art and design, regardless of periodic changes. The screens in our daily life take up a little more space each day, while interpreting animated graphic designs and shortening the time required to grasp the essence of the messages they want to convey. In motion graphic designs, minimalism is a preferred way to reach and quickly convey the message to the viewer at this point. In this study, the effect of minimalism on motion graphics as a timeless current has been investigated. In Part 1 of the thesis, minimalism was studied in the field of visual arts and graphic design. In Part 2, the concept of minimalism and its five concepts were discussed. In Part 3, the history of motion graphics and their usage areas were examined. In Part 4, a new perspective was introduced within the scope of minimalism in motion graphic design elements. In Part 5, semiotic analysis of minimalist motion graphic design samples were made and their common features were emphasized. In Part 6, as a result of the researches carried out in the thesis, the common points of motion graphics were determined and an application study titled “Minimalist Poetry” was designed and this study was analyzed semiologically.
 

URI

https://hdl.handle.net/11729/1554

Collections

  • SBE - Tez Koleksiyonu | Görsel İletişim Tasarımı / Visiual Communication [22]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Işık

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeIşık AuthorCitationThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeIşık AuthorCitation

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Işık University || OAI-PMH ||

Işık University Library, Şile, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content please report us

Creative Commons License
Işık University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Işık:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.