• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • 2- Enstitüler | Institutes
  • Sosyal Bilimleri Enstitüsü / Graduate School for Social Sciences
  • Yüksek Lisans / Master's Programs
  • SBE - Tez Koleksiyonu | Klinik Psikoloji / Clinical Psychology
  • View Item
  •   DSpace Home
  • 2- Enstitüler | Institutes
  • Sosyal Bilimleri Enstitüsü / Graduate School for Social Sciences
  • Yüksek Lisans / Master's Programs
  • SBE - Tez Koleksiyonu | Klinik Psikoloji / Clinical Psychology
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

4-6 yaş aralığındaki çocukların bağlanma stillerinin ve duygu düzenleme becerilerini incelenmesi

Thumbnail

View/Open

MasterThesis (2.719Mb)

Date

2019-01-10

Author

Tulpar, Leyla Burçe

Metadata

Show full item record

Citation

Tulpar, L.B., (2019). 4-6 yaş aralığındaki çocukların bağlanma stillerinin ve duygu düzenleme becerilerini incelenmesi. İstanbul: Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Abstract

Amaç: Bu araştırmanın temel amacı, 4-6 yaş aralığındaki çocukların bağlanma stilleri ile duygu düzenleme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Yöntem: Araştırmanın çalışma grubunu, 4-6 yaş aralığındaki çocuklardan okul öncesine devam edenler oluşturmaktadır. İstanbul’da bulunan özel ve devlet okullarından 60 okul öncesi çağındaki çocuk çalışmaya alınmıştır. Araştırmanın tüm verileri Sosyodemografik Özellikler ve Bilgi Formu, Okul Öncesi Öz Düzenleme Ölçeği ve Güvenli Yer Senaryoları Testi ile toplanmıştır. Verilerin analizinde Güvenli Bağlanma Düzeyi ve Duygu Düzenleme Becerisi arasındaki ilişkiyi ölçmek için Pearson analizi duygu düzenleme becerileri ve bağlanma stilleri arasındaki ilişkiyi test etmek için bağımsız T testi ve diğer bağımsız değişkenlerin bağlanma stilleri sınıflamasına göre ilişkisini incelemek için ki kare analizi uygulanmıştır. Bulgular: Araştırma sonucuna göre Güvenli Bağlanma Düzeyi ile Duygu Düzenleme Becerisi arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<.01). Buna ek olarak güvenli ve güvensiz bağlanma sınıflamasında elde edilen bulgulara göre güvenli bağlanan çocukların (N=30), güvensiz bağlanan çocuklara (N=30) göre duygu düzenleme becerilerinin daha gelişmiş olduğu bulunmuştur (t (45.61) =6.33, p<.001). Yine güvenli bağlanan çocukların dikkat/dürtü kontrolü güvensiz bağlanan çocuklara göre daha yüksek bulunmuştur (t (58) =6.33, p<.001). Sonuç: Bu çalışmadan elde edilen sonuçlar, çocuk ile bakım veren arasındaki bağlanma stilinin, çocukların duygu düzenleme becerileri üzerine önemli bir faktör olduğunu vurgulamaktadır.
 
Objective: The aim of this study is to examine the emotion regulation and attachment patterns of children aged between 4 to six years old. Method: The sample of the present study consisted of randomly chosen 38 girls and 22 boys, 60 children in total, between the ages of 4-6 years from private and public schools, in Istanbul. All data were collected by applying Sociodemographic Characteristics and Information Form, Preschool Self Regulation Assessment-PSRA in Turkish context and Safe Place Scenarios Test. Data were analyzed using the Pearson Correlation, Independent T-Test and Chi-Square Test. Result: Results indicated that there was a significant positive correlation between Secure Attachment Level and Emotion Regulation Skill (p<.01). In addition, according to the findings obtained from the classification of secure and insecure attachment, it was found that children (N=30) with secure attachment patterns had more advanced emotion regulation skills than the children (N=30) who had insecure attachment patterns (t (45.61) =6.33, p<.001). Again, the attention/impulse control of children with a secure attachment patterns were found to be higher than the children with insecure attachment patterns (t (58) = 6.33, p<.001). Conclusion: The results support the knowledge that the attachment style between the child and the caregiver in the literature is an important factor in emotion regulation.
 

URI

https://hdl.handle.net/11729/1559

Collections

  • SBE - Tez Koleksiyonu | Klinik Psikoloji / Clinical Psychology [97]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Işık

by OpenAIRE
Advanced Search

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeIşık AuthorCitationThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeIşık AuthorCitation

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Işık University || OAI-PMH ||

Işık University Library, Şile, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content please report us

Creative Commons License
Işık University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Işık:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.