Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorAkçınar Yayla, Bernaen_US
dc.contributor.authorSarıçamlık, Esraen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.date.accessioned2021-09-09T07:18:47Z
dc.date.available2021-09-09T07:18:47Z
dc.date.issued2021-01-15
dc.identifier.citationSarıçamlık, E. (2021). Çocukluk çağı travması ile psikolojik belirtiler arasındaki ilişkide bilişsel duygu düzenleme stratejilerinin aracı rolü. İstanbul: Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/3226
dc.descriptionText in Turkish ; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves 86-113)en_US
dc.descriptionxiii, 122 leavesen_US
dc.description.abstractAmaç: Bu çalışmada, çocukluk çağı travmaları ile psikolojik semptomlar arasındaki ilişkide adaptif olmayan bilişsel duygu düzenleme stratejilerinin aracı rolü İncelenmiştir. Yöntem: Araştırma, 18-50 yaş aralığındaki 422 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma çevrimiçi ortamda yapılmıştır. Önce onam formu doldurtulduktan sonra sırasıyla; Sosyo-Demografik Bilgi Formu, Çocukluk Çağı Travma Ölçeği (CTQ-33), Bilişsel Duygu Düzenleme Stratejileri, Kısa Semptom Envanteri Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada, sosyodemografik değişkenlerin çocukluk çağı travmaları, bilişsel duygu düzenleme stratejileri, depresyon ve somatizasyon üzerindeki etkisi incelemek için bağımsız örneklem t- testi ve tek yönlü ANOVA analizleri, hipotezleri test etmek için Pearson Korelasyon Analizi, Regresyon analizi ve aracı değişken analizleri kullanılmıştır. Bulgular: Yapılan analizler sonucunda çocukluk çağı travmaları ile depresyon ve somatizasyon arasında olumlu; çocukluk çağı travmaları ile adaptif olmayan bilişsel duygu düzenleme stratejileri arasında olumlu; adaptif olmayan bilişsel duygu düzenleme stratejileri ile depresyon ve somatizasyon arasında olumlu yönde ilişki bulunmuştur. Yapılan aracı değişken analizi sonucunda ise; ruminasyonun, çocukluk çağı travmaları ile depresyon arasında kısmi aracı etkisi olduğu; felaketleştirmenin, çocukluk çağı travmaları ile somatizasyon arasında kısmi aracı etkisi olduğu bulunmuştur. Sonuç: Çocukluk döneminde yaşanan travmatik olaylar, bireyin yaşamının ileriki dönemlerinde de etkisini gösterebilmektedir. Çocukluk çağı travma puanları yüksek olan bireylerin depresyon, somatizasyon puanlarının da yüksek olduğu saptanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular ile çocukluk çağı travmaları ile depresyon ve somatizasyon arasındaki ilişki, adaptif olmayan bilişsel duygu düzenleme stratejilerin bunlarla ilişkisi ortaya konularak literatüre katkı sağlanmıştır.en_US
dc.description.abstractObjective: In this study, the mediating effects of non-adaptive cognitive emotion regulation strategies on the relationship between childhood traumas and psychological symptoms were investigated. Method: The study was conducted with 422 participants between the ages of 18-50. The research was completed online. First of all, after the consent form was filled out; Socio-Demographic Information Form, Childhood Trauma Scale (CTQ-33), Cognitive Emotion Regulation Strategies, Short Symptom Inventory Scale were given. In order to examine the effects of sociodemographic variables on childhood traumas, cognitive emotion regulation strategies, depression and somatization, t-test and ANOVA analyzes was used. Pearson Correlation Analysis, Regression analysis and mediator variable analysis were used to test the hypotheses. Result: As a result of the analyzes, a positive relationship between childhood traumas and depression and somatization; a positive relationship between childhood traumas and non- adaptive cognitive emotion regulation strategies; and a positive relationship between non- adaptive cognitive emotion regulation strategies and depression and somatization were found. The results of the mediator analyses indicated a partial mediating effect of rumination between childhood traumas and depression; and partial mediating effect of catastrophizing between childhood traumas and somatizaiton. Conclusion: Traumatic events experienced during childhood can affect the individual's later life. Individuals with high childhood trauma scores were found to have high depression and somatization scores. The finding of the research will contribute to the literature by revealing the relationship between childhood traumas and depression and somatization, and the relationship between non-adaptive cognitive emotion regulation strategies.en_US
dc.description.tableofcontentsGİRİŞen_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Amacıen_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Hipotezlerien_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Önemien_US
dc.description.tableofcontentsLiteratür İle İlgili Araştırmalaren_US
dc.description.tableofcontentsTravmaen_US
dc.description.tableofcontentsEpidemiyolojien_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmalarıen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları Etiyolojisien_US
dc.description.tableofcontentsİstismar ve İhmalen_US
dc.description.tableofcontentsÇocuk İstismar ve İhmal Türlerien_US
dc.description.tableofcontentsFiziksel İhmalen_US
dc.description.tableofcontentsDuygusal İhmalen_US
dc.description.tableofcontentsFiziksel İstismaren_US
dc.description.tableofcontentsDuygusal İstismaren_US
dc.description.tableofcontentsCinsel İstismaren_US
dc.description.tableofcontentsAşırı koruma-kontrolen_US
dc.description.tableofcontentsÇocuk İhmal ve İstismarına Yönelik Çalışmalaren_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travması ve Uzun Dönem Etkilerien_US
dc.description.tableofcontentsBilişsel Duygu Düzenlemeen_US
dc.description.tableofcontentsDuygu Tanımıen_US
dc.description.tableofcontentsDuygu Düzenlemeen_US
dc.description.tableofcontentsBilişsel Duygu Düzenlemeen_US
dc.description.tableofcontentsBilişsel Duygu Düzenleme Stratejilerinin Psikopatoloji ile İlişkisien_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları ve Bilişsel Duygu Düzenleme ile İlgili Yapılan Çalışmalaren_US
dc.description.tableofcontentsDepresyonen_US
dc.description.tableofcontentsDepresyon Tanımıen_US
dc.description.tableofcontentsEpidemiyolojien_US
dc.description.tableofcontentsRisk Faktörlerien_US
dc.description.tableofcontentsEtiyolojien_US
dc.description.tableofcontentsBilişsel Bakış Açısından Depresyonen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travması, Bilişsel Duygu Düzenleme Stratejileri, Depresyon ve Anksiyete Bozuklukları ile İlişkisien_US
dc.description.tableofcontentsSomatizasyonen_US
dc.description.tableofcontentsSomatizasyon Tanımıen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travması, Duygu Düzenleme ve Somatizasyonen_US
dc.description.tableofcontentsYöntemen_US
dc.description.tableofcontentsÖrneklemen_US
dc.description.tableofcontentsVeri Toplama Araçlarıen_US
dc.description.tableofcontentsSosyodemografik Bilgi Formuen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları Ölçeğien_US
dc.description.tableofcontentsBilişsel Duygu Düzenleme Stratejileri Ölçeğien_US
dc.description.tableofcontentsKısa Semptom Envanterien_US
dc.description.tableofcontentsİşlemen_US
dc.description.tableofcontentsVerilerin İstatistiksel Analizien_US
dc.description.tableofcontentsBulgularen_US
dc.description.tableofcontentsÖlçeklerden Alınan Minimum, Maksimum, Ortalama ve Standart Sapma Değerlerien_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları, Bilişsel Duygu Düzenleme Stratejileri, Depresyon ve Somatizasyon Düzeylerinin Cinsiyet İle İlişkisine Yönelik Bulgularen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları, Bilişsel Duygu Düzenleme Stratejileri, Depresyon ve Somatizasyon Düzeylerinin Yaş ile İlişkisine Yönelik Bulgularen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları, Bilişsel Duygu Düzenleme Stratejileri, Depresyon ve Somatizasyon Düzeylerinin Medeni Durum ile İlişkisine Yönelik Bulgularen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları, Bilişsel Duygu Düzenleme Stratejileri, Depresyon ve Somatizasyon Düzeylerinin Eğitim Durumuna ile İlişkisine Yönelik Bulgularen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları, Bilişsel Duygu Düzenleme Stratejileri, Depresyon ve Somatizasyon Düzeylerinin Algılanan Gelir ile İlişkisine Yönelik Bulgularen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları, Bilişsel Duygu Düzenleme Stratejileri, Depresyon ve Somatizasyon Düzeylerinin Anne Eğitim Düzeyi ile İlişkisine Yönelik Bulgularen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları, Bilişsel Duygu Düzenleme Stratejileri, Depresyon ve Somatizasyon Düzeylerinin Baba Eğitim Düzeyi ile İlişkisine Yönelik Bulgularen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları, Bilişsel Duygu Düzenleme Stratejileri, Depresyon ve Somatizasyon Düzeylerinin Psikiyatrik Tanı Alma Durumu ile İlişkisine Yönelik Bulgularen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları, Bilişsel Duygu Düzenleme Stratejileri, Depresyon ve Somatizasyon Düzeylerinin Şu Anda Tedavi Görme Durumu ile İlişkisine Yönelik Bulgularen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları Alt Ölçekleri ve Depresyon, Somatizasyon Puanlarına İlişkin Korelasyon Analizi Sonuçlarıen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları Alt Ölçekleri ve Adaptif Olmayan Bilişsel Duygu Düzenleme Stratejisi Alt Ölçekleri Puanlarına İlişkin Korelasyon Analizi Sonuçlarıen_US
dc.description.tableofcontentsDepresyon ve Somatizasyon ile Adaptif Olmayan Bilişsel Duygu Düzenleme Alt Ölçekleri Puanlarına İlişkin Korelasyon Analizi Sonuçlarıen_US
dc.description.tableofcontentsRegresyon Analizlerine İlişkin Bulgularen_US
dc.description.tableofcontentsDepresyonun Yordayıcılarıen_US
dc.description.tableofcontentsSomatizasyon Yordayıcılarıen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları ile Depresyon Arasında Ruminasyonun Aracı Etkisien_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travması ile Somatizasyon Arasındaki İlişkide Felaketleştirmenin Aracı Etkisien_US
dc.description.tableofcontentsSONUÇ VE TARTIŞMAen_US
dc.description.tableofcontentsÇalışmanın Sınırlılıklarıen_US
dc.description.tableofcontentsSonuç ve Önerileren_US
dc.description.tableofcontentsBilgilendirilmiş Onam Formuen_US
dc.description.tableofcontentsSosyodemografik Bilgi Formuen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları Ölçeği (CTQ-33)en_US
dc.description.tableofcontentsBilişsel Duygu Düzenleme Stratejileri Ölçeğien_US
dc.description.tableofcontentsKısa Semptom Envanterien_US
dc.description.tableofcontentsEtik Kurul Onayen_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherIşık Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectBilişsel duygu düzenleme stratejilerien_US
dc.subjectÇocukluk çağı travmalarıen_US
dc.subjectDepresyonen_US
dc.subjectSomatizasyonen_US
dc.subjectChildhood traumasen_US
dc.subjectCognitive emotion regulation strategiesen_US
dc.subjectDepressionen_US
dc.subjectSomatizationen_US
dc.subject.lccRJ506.P66 S27 2021
dc.subject.lcshPsychic trauma in children.en_US
dc.titleÇocukluk çağı travması ile psikolojik belirtiler arasındaki ilişkide bilişsel duygu düzenleme stratejilerinin aracı rolüen_US
dc.title.alternativeThe mediating role of cognitive emotion regulation in the relationship between childhood trauma and psychological symptomsen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.contributor.authorID0000-0003-0080-9232
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.institutionauthorSarıçamlık, Esraen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess