Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÇam Çelikel, Feryalen_US
dc.contributor.authorKaran, Aslıen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.date.accessioned2021-12-14T14:47:57Z
dc.date.available2021-12-14T14:47:57Z
dc.date.issued2021-06-16
dc.identifier.citationKaran, A. (2021). Çocukluk çağı travmalarının dissosiyatif yaşantılar ile ilişkisi: zaman perspektifi ve duygu düzenlemenin aracı rolü. İstanbul: Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/3339
dc.descriptionText in Turkish ; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves 70-85)en_US
dc.descriptionx, 99 leavesen_US
dc.description.abstractAmaç: Bu araştırmanın amacı klinik olmayan bir örneklemde çocukluk çağı travmaları ile dissosiyatif yaşantılar arasındaki ilişkide zaman perspektifi ve duygu düzenlemenin sıralı aracı rolünü araştırmaktır. Örneklem: Araştırmaya yaşları 18 ve 57 arasında değişen, yaş ortalaması 32.82±7.84 olan 223 kadın ve 171 erkek olmak üzere toplam 389 kişi katılmıştır. Örneklemin büyük çoğunluğunu lise ve üniversite mezunu (%69.7), çalışan (%74.3) ve evli olmayan (%56.3) katılımcılar oluşturmaktadır. Araştırmanın amacı doğrultusunda Sosyodemografik Bilgi Formu, Dissosiyatif Yaşantılar Ölçeği (DES-II), Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği (ÇÇTÖ), Zimbardo Zaman Perspektifi Envanteri (ZZPE) ve Duygu Düzenleme Güçlüğü Ölçeği (DDGÖ) kullanılmıştır. Verilerin analizinde Bağımsız Örneklem T-Testi, Tek Yönlü ANOVA, Pearson Korelasyon Analizi ve Hayes’in Yöntemi ile SPSS Process eklentisindeki Seri Çoklu Aracı Değişken Analizi uygulanmıştır. Bulgular: Çalışma sonucunda örneklemin demografik özelliklerine göre dissosiyatif yaşantıların evli olmayanlarda, çalışmayanlarda ve gençlerde anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu görülmüştür. Kadınlarda cinsel istismar, erkeklerde fiziksel ihmal öyküsünün daha fazla olduğu ve evli olmayanlarda travma düzeyinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Kadınların erkeklere göre daha gelecek odaklı oldukları, evli olanlarda zaman perspektifinin daha dengeli olduğu ve çalışmayanlarda geçmiş olumsuz perspektifin daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Yaş arttıkça şimdi hazcı ve geçmiş olumsuz perspektif azalmaktadır. Evli olmayanlarda, çalışmayanlarda ve gençlerde duygu düzenleme güçlüğünün daha yüksek olduğu saptanmıştır. Bu çalışmada çoklu travmaya maruz kalanlarda dissosiyatif yaşantıların daha fazla olduğu görülmüştür. Son olarak, çocukluk çağı travmaları ile dissosiyatif yaşantılar arasındaki ilişkide geçmiş olumsuz ve şimdi kaderci zaman perspektifi ile duygu düzenleme güçlüğünün sıralı aracı rolü olduğu ortaya konmuştur. Sonuç: Çocukluk çağı travmaları yetişkinlikte yaşanan dissosiyatif yaşantılar ile ilişkilidir ve bu ilişkide kişinin geçmiş zamanda sıkışıp şimdide kaderci yaklaşımı benimsemesi ile duygu düzenlemede güçlük yaşanmasının etkisi bulunmaktadır.en_US
dc.description.abstractObjective: The aim of this study was to investigate the serial mediator role of time perspective and emotion regulation in the relationship between childhood traumas and dissociative experiences in a non-clinical sample. Method: The data were gathered from 389 adult participants, including 223 females and 171 males, between 18-57 years of age and with a mean age of 32.82±7.84. The majority of the sample consisted of high school and college graduates (69.7%), employed (74.3%) and single (56.3%) individuals. All participants were applied Sociodemographic Information Form, Dissociative Experiences Scale (DES-II), Childhood Trauma Questionnaire (CTQ-33), Zimbardo Time Perspective Inventory (ZTPI) and Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS). The research data were analyzed with Independent Sample T-Test, One-way ANOVA, Pearson Correlation and Serial Mediation Analysis. Mediation analysis was performed in SPSS Process Macro by Hayes' method. Results: The results of the study showed that dissociative experiences are higher in single, unemployed, and young people. It was observed that the history of sexual abuse was higher in females and physical neglect was higher in males, and single participants had more traumas in childhood than married ones. Females were more future-oriented than males, the time perspective was more balanced in married, and the past negative perspective is higher in unemployed participants. As age increased, the present hedonistic and past negative perspectives decreased. Emotion regulation difficulties were found to be higher in single, unemployed, and young individuals. Moreover, the results indicated that participants with multiple traumas had higher levels of dissociative experiences. Finally, serial mediation analysis revealed a serial mediator role of past negative and present fatalistic time perspective and difficulties in emotion regulation in the relationship between childhood traumas and dissociative experiences. Conclusion: Childhood traumas were associated with dissociative experiences in adulthood, and experiencing difficulties in emotion regulation, being stuck in the past and adopting a fatalistic approach in the present seemed to have an effect in this relationship.en_US
dc.description.tableofcontentsGİRİŞen_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Amacı ve Önemien_US
dc.description.tableofcontentsAraştırma Sorularıen_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Hipotezlerien_US
dc.description.tableofcontentsGENEL BİLGİLERen_US
dc.description.tableofcontentsDissosiyasyonen_US
dc.description.tableofcontentsAbsorbsiyonen_US
dc.description.tableofcontentsDepersonalizasyon/Derealizasyonen_US
dc.description.tableofcontentsDissosiyatif Amnezien_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmalarıen_US
dc.description.tableofcontentsCinsel İstismaren_US
dc.description.tableofcontentsFiziksel İstismaren_US
dc.description.tableofcontentsDuygusal İstismaren_US
dc.description.tableofcontentsFiziksel ve Duygusal İhmalen_US
dc.description.tableofcontentsAşırı Koruma ve Kontrolen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları ve Dissosiyatif Yaşantılaren_US
dc.description.tableofcontentsZaman Perspektifien_US
dc.description.tableofcontentsZaman Perspektifinin Çocukluk Çağı Travmaları ve Dissosiyasyon ile İlişkisien_US
dc.description.tableofcontentsDuygu Düzenleme Güçlüğüen_US
dc.description.tableofcontentsDuygu Düzenleme Güçlüğünün Zaman Perspektifi, Çocukluk Çağı Travmaları ve Dissosiyasyon ile İlişkisien_US
dc.description.tableofcontentsYÖNTEMen_US
dc.description.tableofcontentsÖrneklemen_US
dc.description.tableofcontentsVeri Toplama Araçlarıen_US
dc.description.tableofcontentsSosyodemografik Bilgi Formuen_US
dc.description.tableofcontentsDissosiyatif Yaşantılar Ölçeği (DES-II)en_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları Ölçeği (ÇÇTÖ)en_US
dc.description.tableofcontentsZimbardo Zaman Perspektifi Envanteri (ZZPE)en_US
dc.description.tableofcontentsDuygu Düzenleme Güçlüğü Ölçeği (DDGÖ)en_US
dc.description.tableofcontentsVerilerin Analizien_US
dc.description.tableofcontentsBULGULARen_US
dc.description.tableofcontentsÖrneklemin Sosyodemografik Özelliklerien_US
dc.description.tableofcontentsÖlçeklerin Güvenirlik Analizi ve Betimleyici İstatistikleren_US
dc.description.tableofcontentsÇalışma Değişkenlerinin Sosyodemografik Özelliklere Göre İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsÖlçekler Arası İlişkileren_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları ve Dissosiyatif Yaşantılar Arasındaki İlişkien_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları ile Dissosiyatif Yaşantılar Arasındaki İlişkide Zaman Perspektifi ve Duygu Düzenlemenin Aracı Rolüen_US
dc.description.tableofcontentsTARTIŞMAen_US
dc.description.tableofcontentsSONUÇ VE ÖNERİLERen_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherIşık Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectÇocukluk çağı travmalarıen_US
dc.subjectDissosiyatif yaşantılaren_US
dc.subjectDuygu düzenlemeen_US
dc.subjectPsikolojik travmaen_US
dc.subjectZaman perspektifien_US
dc.subjectChildhood traumaen_US
dc.subjectDissociative experienceen_US
dc.subjectEmotion regulationen_US
dc.subjectPsychological traumaen_US
dc.subjectTime perspectiveen_US
dc.subject.lccRJ506.P66 K37 2021
dc.subject.lcshPsychic trauma in children.en_US
dc.subject.lcshDissociative disorders.en_US
dc.titleÇocukluk çağı travmalarının dissosiyatif yaşantılar ile ilişkisi: zaman perspektifi ve duygu düzenlemenin aracı rolüen_US
dc.title.alternativeThe relationship between childhood traumas and dissociation: the mediator role of time perspective and emotion regulationen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.contributor.authorID0000-0002-3803-7146
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.institutionauthorKaran, Aslıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess