Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorEyrenci, Aslıen_US
dc.contributor.authorYılmaz, Elifen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.date.accessioned2022-05-11T17:42:51Z
dc.date.available2022-05-11T17:42:51Z
dc.date.issued2022-01-31
dc.identifier.citationYılmaz, E. (2022). Üniversite öğrencilerinde çocukluk çağı travmalarının siber zorbalık ve mağduriyetle ilişkisinde aleksitiminin aracı rolü. İstanbul: Işık Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/4280
dc.descriptionText in Turkish ; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves 72-89)en_US
dc.descriptionxi, 98 leavesen_US
dc.description.abstractAmaç: Bu çalışmada, çocukluk çağı travmaları ve siber zorbalık/mağduriyet ilişkisinde aleksitiminin aracı (mediatör) rolünü incelemek, bu değişkenlerin demografik değişkenlere göre dağılımını araştırmak ve çalışmanın diğer hipotezlerinin test edilmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Araştırmaya 18-62 yaş aralığında 402 lisans öğrencisi katılmıştır. Katılımcıların %54.7’si (N=220) cinsiyetini kadın, %45.3’ü (N=182) cinsiyetini erkek olarak belirtmiştir. Araştırmada gerekli verileri toplamak için Bilgilendirilmiş Onam Formu, Kişisel Bilgi Formu, Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği (CTQ-33), Toronto Aleksitimi Ölçeği (TAS-20), Siber Mağduriyet ve Zorbalık Ölçeği (SMZÖ) kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmadan elde edilen analiz bulgularına göre, çocukluk çağı travmaları ve siber zorbalık ilişkisinde aleksitimi anlamlı aracı bir rol üstlenmemekle birlikte çocukluk çağı travmaları ve siber mağduriyet ilişkisinde aleksitiminin anlamlı aracı rolü olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çocukluk çağı travmalarının aleksitimi, siber zorbalık ve siber mağduriyet; aleksitiminin siber zorbalık ve siber mağduriyet, siber zorbalığın ise siber mağduriyet üzerinde anlamlı yordayıcılık etkileri olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sosyodemografik değişkenler üzerine yapılan analiz sonuçlarına göre, cinsiyete göre farklılıklar incelendiğinde, çocukluk çağı travmaları ve siber zorbalık için erkeklerin kadınlardan anlamlı derecede daha yüksek puanlar aldıkları sonucuna ulaşılmıştır. Yaşa ve günlük internet kullanım süresine göre katılımcıların siber zorbalık ve siber mağduriyet düzeylerinde anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır. Demografik değişkenlerden siber mağduriyet puanının daha önce psikolojik yardım almış olan grupta daha önce psikolojik yardım almamış gruba göre anlamlı derecede yüksek olduğu görülmüştür. Sonuç: Çocukluk çağı travmaları ve aleksitiminin siber zorbalık ve siber mağduriyet üzerinde yordayıcı etkilerinin olduğu, siber zorbalığın ayrıca siber mağduriyeti yordadığı görülmüştür. Aracılık testi sonuçlarına göre, çocukluk çağı travmaları ve siber zorbalık ilişkisinde aleksitiminin anlamlı aracı bir rol üstlenmediği fakat çocukluk çağı travmaları ve siber mağduriyet ilişkisinde aleksitiminin anlamlı bir aracı rol üstlendiği saptanmıştır. Siber zorbalık ve siber mağduriyeti yordayan etkenlere yönelik yapılan çalışmalarla online ortamlardaki zorbalık sorununun önlenebileceği veya azaltılabileceği düşünülmektedir. Böylece, görece yeni olan, siber zorbalık ve siber mağduriyet sorunlarının yordayıcılarının anlaşılması yönünde bu çalışmanın literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.en_US
dc.description.abstractObjective: In this study, it was aimed to examine the mediator role of alexithymia in the relationship between childhood traumas and cyberbullying/victimization, to investigate the distribution of these variables according to demographic variables, and to test other hypotheses of the study. Method: 402 undergraduate students aged between 18-62 participated in the study. 54.7% (N=220) of the participants stated their gender as female and 45.3% (N=182) as male. Informed Consent Form, Personal Information Form, Childhood Trauma Questionnaire (CTQ-33), Toronto Alexithymia Scale (TAS-20), Cyber Victim and Bullying Scale (CVBS) were used to collect data in the study. Results: According to the analysis findings obtained from the research, although alexithymia did not play a significant mediating role in the relationship between childhood traumas and cyberbullying, it has been concluded that alexithymia had a significant mediator role in the relationship between childhood traumas and cybervictimization. It was also found that, childhood traumas significantly predicted alexithymia, cyberbullying and cybervictimization. Moreover, it has been concluded that alexithymia had significant predictive effects on cyberbullying and cyberbullying also predicted cybervictimization. The results of the analysis on sociodemographic variables showed that, men scored significantly higher than women for childhood traumas and cyberbullying. There was no significant difference in the cyberbullying and cybervictimization levels of the participants according to age and daily internet use. It was observed that cybervictimization scores were significantly higher in the group that got psyhological support before compared to the group that had not received psychological support before. Conclusion: It was revealed that childhood traumas and alexithymia had predictive effects on cyberbullying and cybervictimization and cyberbullying also predicted cyber victimization. According to the mediation test results, it was determined alexithymia did not significantly mediate the relationship between childhood traumas and cyberbullying, but alexithymia played a significant mediating role in the relationship between childhood traumas and cyber victimization. It was thought that the problem of bullying in online platforms might be prevented or reduced by studies on the factors that predict cyberbullying and cybervictimization. Thus, it can be also argued that, this study will contribute to the literature in understanding the predictors of relatively new concepts of cyberbullying and cyber victimization problems.en_US
dc.description.tableofcontentsGİRİŞen_US
dc.description.tableofcontentsARAŞTIRMANIN BİLİMSEL DAYANAĞI VE LİTERATÜRen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmalarıen_US
dc.description.tableofcontentsTanım ve Sınıflandırmaen_US
dc.description.tableofcontentsDuygusal İstismaren_US
dc.description.tableofcontentsCinsel İstismaren_US
dc.description.tableofcontentsFiziksel İstismaren_US
dc.description.tableofcontentsİhmalen_US
dc.description.tableofcontentsAşırı Koruma- Kontrolen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmalarının Sıklığıen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmalarının Risk Faktörlerien_US
dc.description.tableofcontentsAileye Dair Risk Faktörlerien_US
dc.description.tableofcontentsToplumsal Risk Faktörlerien_US
dc.description.tableofcontentsÇocukla İlişkili Risk Faktörlerien_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmalarının Sonuçlarıen_US
dc.description.tableofcontentsAleksitimien_US
dc.description.tableofcontentsAlekstiminin Tanım ve Sınıflandırmasıen_US
dc.description.tableofcontentsAlekstiminin Etiyolojisien_US
dc.description.tableofcontentsNörobiyolojik Yaklaşımen_US
dc.description.tableofcontentsPsikanalitik Yaklaşımen_US
dc.description.tableofcontentsBilişsel Yaklaşımen_US
dc.description.tableofcontentsGelişimsel Yaklaşımen_US
dc.description.tableofcontentsSosyal Öğrenme Yaklaşımıen_US
dc.description.tableofcontentsAleksitiminin Sıklığıen_US
dc.description.tableofcontentsAleksitimi ile Görülen Psikolojik Bozukluklaren_US
dc.description.tableofcontentsZorbalıken_US
dc.description.tableofcontentsSiber Zorbalıken_US
dc.description.tableofcontentsSiber Zorbalığın Tanımı ve Türlerien_US
dc.description.tableofcontentsSiber Mağduriyeten_US
dc.description.tableofcontentsSiber Mağduriyetin Tanımıen_US
dc.description.tableofcontentsSiber Zorbalık ve Mağduriyetin Sıklığıen_US
dc.description.tableofcontentsSiber Zorbalık ve Mağduriyetin Risk Faktörlerien_US
dc.description.tableofcontentsSiber Zorbalık ve Mağduriyetin Etkilerien_US
dc.description.tableofcontentsKavramlararası İlişkileren_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları ve Aleksitimien_US
dc.description.tableofcontentsAleksitimi ve Siber Zorbalık-Mağduriyeten_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları ve Siber Zorbalık-Mağduriyeten_US
dc.description.tableofcontentsAMAÇ VE HİPOTEZLERen_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Amacı ve Önemien_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Hipotezlerien_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Sınırlılıklarıen_US
dc.description.tableofcontentsSayıltılaren_US
dc.description.tableofcontentsYÖNTEMen_US
dc.description.tableofcontentsÖrneklemen_US
dc.description.tableofcontentsKatılımcılaren_US
dc.description.tableofcontentsKatılımcıların Sosyodemografik Özelliklerine Dair Bulgularen_US
dc.description.tableofcontentsVeri Toplama Araçlarıen_US
dc.description.tableofcontentsBilgilendirilmiş Onam Formuen_US
dc.description.tableofcontentsSosyodemografik (Kişisel) Bilgi Formuen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları Ölçeği (ÇÇTÖ)en_US
dc.description.tableofcontentsToronto Aleksitimi Ölçeği (TAS-20)en_US
dc.description.tableofcontentsSiber Mağduriyet ve Zorbalık Ölçeği (SMZÖ)en_US
dc.description.tableofcontentsAraştırma Desenien_US
dc.description.tableofcontentsİşlemen_US
dc.description.tableofcontentsVerilerin Analizien_US
dc.description.tableofcontentsBULGULARen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları Ölçeği, Toronto Aleksitimi Ölçeği, Siber Zorbalık ve Mağduriyet Ölçeklerinin Puanlarına Dair Tanımlayıcı İstatistikleren_US
dc.description.tableofcontentsKatılımcıların Sosyodemografik Özelliklerine Göre Çocukluk Çağı Travmaları, Aleksitimi, Siber Zorbalık ve Mağduriyet Puanları İstatistiklerien_US
dc.description.tableofcontentsCinsiyete Göre Çocukluk Çağı Travmaları, Aleksitimi, Siber Zorbalık ve Siber Mağduriyet Puanı Ortalamalarıen_US
dc.description.tableofcontentsYaş ile Aleksitimi, Siber Zorbalık ve Siber Mağduriyet Puanları Arasındaki Korelasyonel İlişkileren_US
dc.description.tableofcontentsGünlük İnternet Kullanım Süresine Göre Siber Zorbalık ve Siber Mağduriyet Puan Ortalamalarıen_US
dc.description.tableofcontentsDaha Önce Psikolojik Yardım Alma Durumuna Göre Siber Zorbalık ve Siber Mağduriyet Puan Ortalamalarıen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları, Aleksitimi, Siber Zorbalık ve Siber Mağduriyet Arasındaki İlişkilerin İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları, Aleksitimi, Siber Zorbalık ve Siber Mağduriyet Puanları Arasındaki Korelasyonel İlişkileren_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları, Aleksitimi, Siber Zorbalık ve Mağduriyet Ölçeklerinin Alt Boyutları Arasındaki Korelasyonel İlişkileren_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmalarının Aleksitimiyi Yordamasına Yönelik Basit Doğrusal Regresyon Analizien_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmalarının Siber Zorbalığı Yordamasına Yönelik Basit Doğrusal Regresyon Analizien_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travamlarının Siber Mağduriyeti Yordamasına Yönelik Basit Doğrusal Regresyon Analizien_US
dc.description.tableofcontentsAleksitiminin Siber Zorbalığı Yordamasına Yönelik Basit Doğrusal Regresyon Analizien_US
dc.description.tableofcontentsAleksitiminin Siber Mağduriyeti Yordamasına Yönelik Basit Doğrusal Regresyon Analizien_US
dc.description.tableofcontentsSiber Zorbalığın Siber Mağduriyeti Yordamasına Yönelik Basit Doğrusal Regresyon Analizien_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları ile Siber Zorbalık ve Siber Mağduriyet Arasındaki İlişkide Aleksitiminin Aracı Rolüne İlişkin Mediatör Analizlerien_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları ile Siber Zorbalık İlişkisinde Aleksitiminin Aracı Rolüne İlişkin Mediatör Analizien_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları ile Siber Mağduriyet İlişkisinde Aleksitiminin Aracı Rolüne İlişkin Mediatör Analizien_US
dc.description.tableofcontentsSONUÇ VE TARTIŞMAen_US
dc.description.tableofcontentsKatılımcıların Aldıkları Puanların Değerlendirilmesien_US
dc.description.tableofcontentsCinsiyete Göre Çocukluk Çağı Travmaları, Aleksitimi, Siber Zorbalık ve Siber Mağduriyet Düzeylerinin Değerlendirilmesien_US
dc.description.tableofcontentsYaşa Göre Aleksitimi, Siber Zorbalık ve Siber Mağduriyet Düzeylerinin Değerlendirilmesien_US
dc.description.tableofcontentsGünlük İnternet Kullanımı ve Daha Önce Psikolojik Yardım Alma Durumuna Göre Siber Zorbalık ve Siber Mağduriyet Puanlarının Değerlendirilmesien_US
dc.description.tableofcontentsKullanılan Ölçeklerin Alt Boyutları Arasındaki Korelasyonel İlişkilere Dair Değerlendirmeen_US
dc.description.tableofcontentsDeğişkenler Arası İlişkilere Dair Değerlendirmeen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları ile Siber Zorbalık ve Mağduriyet Arasındaki İlişkide Aleksitiminin Aracı Rolüne Dair Değerlendirmeen_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Sınırlılıkları ve Güçlü Yanlarıen_US
dc.description.tableofcontentsSonuç ve Önerileren_US
dc.description.tableofcontentsPsikoeğitim Önerilerien_US
dc.description.tableofcontentsKlinisyenlere Önerileren_US
dc.description.tableofcontentsGelecek Çalışmalara Önerileren_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherIşık Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectÇocukluk çağı travmalarıen_US
dc.subjectAleksitimien_US
dc.subjectSiber zorbalıken_US
dc.subjectSiber mağduriyeten_US
dc.subjectChildhood traumasen_US
dc.subjectAlexithymiaen_US
dc.subjectCyberbullyingen_US
dc.subjectCybervictimizationen_US
dc.subject.lccRJ506.P66 Y556 2022
dc.subject.lcshPsychic trauma in children.en_US
dc.subject.lcshCyberbullying -- Psychological aspects.en_US
dc.subject.lcshChild abuse.en_US
dc.subject.lcshInternet and children.en_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinde çocukluk çağı travmalarının siber zorbalık ve mağduriyetle ilişkisinde aleksitiminin aracı rolüen_US
dc.title.alternativeThe mediator role of alexithymia in the relationship between childhood traumas and cyberbullying/victimization in university studentsen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.contributor.authorID0000-0001-9365-7148
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.institutionauthorYılmaz, Elifen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess