Soyut resimde imgenin arketipsel kökeni ve semboller

dc.contributor.advisorHatipoğlu, Özümen_US
dc.contributor.authorKarakaya, Denizen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Resim Yüksek Lisans Programıen_US
dc.contributor.otherIşık University, School of Graduate Studies, Painting Master's Programen_US
dc.date.accessioned2025-07-21T09:05:56Z
dc.date.available2025-07-21T09:05:56Z
dc.date.issued2025-06-23
dc.departmentIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Resim Yüksek Lisans Programıen_US
dc.departmentIşık University, School of Graduate Studies, Painting Master's Programen_US
dc.departmentText in Turkish ; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.departmentIncludes bibliographical references (leaves 133-142)en_US
dc.departmentxii, 143 leavesen_US
dc.description.abstractAraştırma, soyut resimde tekrar eden imgelerin; okültizm, diyalektik felsefe, evrensel simgecilikler ve analitik psikolojideki kavramlarla olan ilişkisini ele almaktadır. Araştırmada; Spiritüalizm, Teozofi ve Antropozofinin; erken dönem soyut resmin öncüleri Hilma af Klint, Piet Mondrian, Wassily Kandinsky, František Kupka ve Kazimir Maleviç’in sanat anlayışlarını ne yönde etkilediği analiz edilmiştir. Araştırma kapsamında, soyut resimdeki imgelerin salt estetik nitelik taşımadığı; metafizik, felsefi ve psikolojik bir arka plana sahip olarak bilinçli bir tercih doğrultusunda kurulduğu savunulmaktadır. Bu bağlamda; imgelerin hangi ontolojik ya da metafizik kaynaklara dayanmakta olduğu incelenmiştir. Soyut resmi etkileyen okült hareketlerin kökenindeki Hermetizm, Gnostisizm, Platonizm, Neoplatonizm, Doğu Mistisizmi, Kabala ve Simya gibi kadim öğretilerin, aynı zamanda modern felsefe ve modern psikoloji üzerindeki etkisi ele alınmıştır. Sanat, felsefe ve psikolojiyi ortak bir tema ve temsiliyet üzerinden birleştiren düşünce sistematiği ve sembolizm yapısı araştırılmış; kolektif bir bilinç alanından kaynaklandığı düşünülen evrensel simgeciliklerle benzerlik taşıyan imge, sembol ve arketiplerin, analitik psikoloji kuramı ile nasıl açıklanabileceği sorusuna yanıt aranmıştır. Araştırmanın amacı; modern sanat kadar, modern felsefe ve modern psikolojiyi de etkileyen ve yüzyıllar içerisinde ezoterik gelenekler aracılığıyla aktarılan evrensel sembolizm bilgisinin; kolektif bilinçdışında mevcut olarak, özellikle sanatın her döneminde tezahür ettiğini, insanın psişesinde bulunan arketiplerle bağlantılı olduğunu ve soyut resimde imgenin üretimine kaynaklık ettiğini ortaya koymaktır.en_US
dc.description.abstractThis research examines the recurring imagery in abstract painting in relation to concepts derived from occultism, dialectical philosophy, universal symbolism, and analytical psychology. It analyzes how Spiritualism, Theosophy, and Anthroposophy influenced the artistic visions of early pioneers of abstract art—Hilma af Klint, Piet Mondrian, Wassily Kandinsky, František Kupka, and Kazimir Malevich. The study argues that the images in abstract painting are not merely aesthetic forms but are constructed through a conscious choice grounded in metaphysical, philosophical, and psychological frameworks. Within this context, the ontological and metaphysical sources upon which these images rely are investigated. Furthermore, the research explores how ancient esoteric traditions—such as Hermeticism, Gnosticism, Platonism, Neoplatonism, Eastern Mysticism, Kabbalah, and Alchemy—not only shaped occult movements that influenced abstract art, but also left a profound impact on modern philosophy and psychology. The study investigates the symbolic structures and systems of thought that bridge art, philosophy, and psychology through shared themes and representations. It seeks to answer how universal symbols, images, and archetypes—believed to originate from a collective field of consciousness—can be interpreted through the lens of analytical psychology. Ultimately, the aim of this research is to demonstrate that the knowledge of universal symbolism, which has been transmitted across centuries via esoteric traditions, exists within the Collective unconscious, has consistently manifested throughout the history of art, is linked to the archetypes of the human psyche, and has played a formative role in the emergence of imagery in abstract painting.en_US
dc.description.tableofcontentsÖNCÜ SOYUT RESSAMLAR ve İMGENİN ÜRETİMİen_US
dc.description.tableofcontentsSOYUT RESİM ve ZAMANIN RUHU OLARAK "RUHSALLIK"en_US
dc.description.tableofcontentsHILMA AF KLINTen_US
dc.description.tableofcontentsPIET MONDRIANen_US
dc.description.tableofcontentsWASSILY KANDINSKYen_US
dc.description.tableofcontentsFRANTIŠEK KUPKAen_US
dc.description.tableofcontentsKAZIMIR MALEVİÇen_US
dc.description.tableofcontentsSOYUT RESİM KURAMININ FELSEFİ TEMELLERİen_US
dc.description.tableofcontentsSOYUT RESİM KURAMINDA TEOZOFİ ETKİSİen_US
dc.description.tableofcontentsKANDINSKY’NİN KURAMINDA HEGEL’İN FELSEFESİNİN İZLERİen_US
dc.description.tableofcontentsHEGEL’İN FELSEFESİNİN MİSTİK KAYNAKLARI ve JACOB BÖHMEen_US
dc.description.tableofcontentsMONDRIAN’IN NEO-PLASTİSİZMİ VE HEGEL’İN DİYALEKTİĞİen_US
dc.description.tableofcontentsHEGEL ve SCHELLING’İN FELSEFESİNDE METAFİZİK UNSURLARen_US
dc.description.tableofcontentsSOYUT RESİMDE İMGENİN ARKETİPSEL İZDÜŞÜMÜ ve EVRENSEL SİMGECİLİKLERen_US
dc.description.tableofcontentsSOYUT RESİMDE İMGE, SİMGE ve SEMBOLLERİN KÖKENİen_US
dc.description.tableofcontentsEVRENSEL SİMGECİLİKLERen_US
dc.description.tableofcontentsMerkez ve Yükselme Simgeciliğien_US
dc.description.tableofcontentsKozmik Eksen, Dünya Ağacı, Dağ, Merdiven ve Haçen_US
dc.description.tableofcontents“Self”in Simgesi Mandala ve Evrimin Spiralien_US
dc.description.tableofcontentsSimyasal Dönüşüm ve Nihai Birlik: Hermafrodit veya Kutsal Çiçeken_US
dc.description.tableofcontentsŞaman Sembolleri: Güneş, Haç ve Spiralen_US
dc.description.tableofcontentsHayat Ağacı veya Bilgi Ağacıen_US
dc.description.tableofcontentsYılan Simgeciliğien_US
dc.description.tableofcontentsAnalitik Psikolojide Yılan: Karşıtlık Ekseni ve Bilinçdışıen_US
dc.description.tableofcontentsSayı Simgeciliğien_US
dc.description.tableofcontentsSayısal Sembolizm ve Hegelci Diyalektiken_US
dc.description.tableofcontentsEVRENSEL İMGE ve SEMBOLLERİN SOYUT RESİMDEKİ YANSIMALARIen_US
dc.description.tableofcontentsAf Klint’te Merkez, Yükselme ve Yedi Simgeciliğien_US
dc.description.tableofcontentsAf Klint’in Kuğu Serisi ve Jung’un Diyagramları Üzerineen_US
dc.description.tableofcontentsMondrian'da Karşıtlık ve Nihai Uyumen_US
dc.description.tableofcontentsKandinsky ve Ruhsal Deneyim Olarak Sanaten_US
dc.description.tableofcontentsKupka ve Manyetik Alanda Titreşen Sembolleren_US
dc.description.tableofcontentsMaleviç’in Süprematizmi: Kadim Sembollerle Yeni Bir Anlatıen_US
dc.description.tableofcontentsHilma af Klint “En Büyük On” Serisi, 1907en_US
dc.description.tableofcontentsHilma af Klint “WUS/Yedi Köşeli Yıldız” Serisi, Grup VI, “Evrim No.6”, 1908.en_US
dc.description.tableofcontentsHilma af Klint “Bilgi Ağacı” Serisi, “No.1”, 1913.en_US
dc.description.tableofcontentsHilma af Klint “Kuğu” Serisi, 1914-1915.en_US
dc.description.tableofcontentsHilma af Klint “Sunak Eserleri” Serisi,1915.en_US
dc.description.tableofcontentsPiet Mondrian’ın Sembolizm Döneminden Örnekler (1900-1908)en_US
dc.description.tableofcontentsPiet Mondrian, Ölen Ayçiçeği, 1908,.en_US
dc.description.tableofcontentsPiet Mondrian, Metamorfoz, 1908,en_US
dc.description.tableofcontentsPiet Mondrian, Evrim, 1911,en_US
dc.description.tableofcontentsPiet Mondrian, Akşam; Kızıl Ağaç, 1908,en_US
dc.description.tableofcontentsPiet Mondrian, Gri Ağaç, 1911, Tuval Üzerine Yağlı Boya, 78,5 x 107,5 cm, Gemeentemuseum Den Haag.en_US
dc.description.tableofcontentsPiet Mondrian, Çiçek Açan Elma Ağacı, 1912en_US
dc.description.tableofcontentsPiet Mondrian, Oval Kompozisyon (Ağaçlar), 1913,en_US
dc.description.tableofcontentsPiet Mondrian, Renk Düzlemleriyle Oval Kompozisyon 1, 1914en_US
dc.description.tableofcontentsPiet Mondrian, Kırmızı, Sarı, Mavi ve Siyah ile Kompozisyon, 1921en_US
dc.description.tableofcontentsPiet Mondrian, Kırmızı, Mavi ve Sarı ile Kompozisyon, 1930en_US
dc.description.tableofcontentsPiet Mondrian, Victory Boogie Woogie, 1942-1944en_US
dc.description.tableofcontentsWassily Kandinsky, Moskova’daki Kadın, 1912en_US
dc.description.tableofcontentsWagner’in Müziği (Besant, A., Leadbeater C. W., 1901/2021, s.64).en_US
dc.description.tableofcontentsWassily Kandinsky, İşaret Eden, 1913en_US
dc.description.tableofcontentsWassily Kandinsky, Kompozisyon II, 1910en_US
dc.description.tableofcontentsWassily Kandinsky, Kompozisyon IV, 1911.en_US
dc.description.tableofcontentsWassily Kandinsky, Kompozisyon VII, 1913en_US
dc.description.tableofcontentsWassily Kandinsky, Kompozisyon VIII, 1923en_US
dc.description.tableofcontentsFrantišek Kupka, Hayatın Kökeni - Nilüferler, 1900en_US
dc.description.tableofcontentsFrantišek Kupka, Para, 1902en_US
dc.description.tableofcontentsFrantišek Kupka, İlerleme, Progrès,1905-1908en_US
dc.description.tableofcontentsFrantišek Kupka, Piyano Tuşları, Göl, 1909en_US
dc.description.tableofcontentsFrantišek Kupka, Gece Müziği, 1910en_US
dc.description.tableofcontentsFrantišek Kupka, Newton’un Diskleri, İki Renkli Füg için Çalışma, 1911-1912.en_US
dc.description.tableofcontentsFrantišek Kupka, Newton’un Diskleri, İki Renkli Füg için Çalışma, 1911-1912en_US
dc.description.tableofcontentsFrantišek Kupka, Kozmik İlkbahar, 1913-1914en_US
dc.description.tableofcontentsKazimir Maleviç, Göklerin Zaferi, 1907en_US
dc.description.tableofcontentsKazimir Maleviç, Tramvay Durağındaki Kadın, 1913en_US
dc.description.tableofcontentsKazimir Maleviç, Moskova’da Bir İngiliz, 1914en_US
dc.description.tableofcontentsKazimir Maleviç, Güneş’e Karşı Zafer, 1913en_US
dc.description.tableofcontentsŞekil 1., 5. Levha (Bragdon C., 1913, Yüksek Uzayın Temelleri, Dördüncü Boyut)en_US
dc.description.tableofcontentsKazimir Maleviç, Supremus 56, 1916en_US
dc.description.tableofcontents30. Levha (Bragdon C., 1913, Yüksek Uzayın Temelleri, Dördüncü Boyut)en_US
dc.description.tableofcontentsKare İnsan, s. 65 (Bragdon C., 1913, Yüksek Uzayın Temelleri, Dördüncü Boyut)en_US
dc.description.tableofcontentsKare İnsan, s. 73 (Bragdon C., 1913, Yüksek Uzayın Temelleri, Dördüncü Boyut)en_US
dc.description.tableofcontentsKazimir Maleviç, Siyah Kare, 1915, Son Fütürist Resim Sergisi 0,10en_US
dc.description.tableofcontentsJacob Böhme, Alle Theosophische Wercken, 1682. “Sadık ve Yüksek Derecede Aydınlanmış Alman Filozof Jacob Böhme’nin Tüm Teosofik Eserleri”.en_US
dc.description.tableofcontentsPiet Mondrian, Kompozisyon No. III Beyaz-Sarı, 1936en_US
dc.description.tableofcontentsPiet Mondrian, Kırmızı, Sarı ve Mavi ile Kompozisyon, 1935-42,en_US
dc.description.tableofcontentsAenigma Regis – Üç yılanlı ve bir yılanlı Hermafrodit, altta üç başlı Mercurius (Rosarium philosophorum, 1593, Akt. Jung, 1944/1980, s. 113).en_US
dc.description.tableofcontentsGilyak şamanlarının güneş muskalarıen_US
dc.description.tableofcontentsÖzbek şaman davulunda kötülüğü uzakta tutan güneş sembollerien_US
dc.description.tableofcontentsMerkezin sembolü haç ve yedili figürlerin yer aldığı Altay Türk (Hakas) şaman davuluen_US
dc.description.tableofcontentsKazakistan’daki Tamgalı kaya resimlerinden Güneş başlı ilahen_US
dc.description.tableofcontentsKazakistan’daki Arpauzen bölgesinden spiral ve geyik figürlü kaya resmi.en_US
dc.description.tableofcontentsAsur Hayat Ağacı, MÖ 865 - MÖ 860, British Museum.en_US
dc.description.tableofcontentsAlbrecht Dürer, Melankoli, 1514en_US
dc.description.tableofcontentsBilinç Seviyelerinin Aşamaları (Jung, C, G., 1959/1970, s. 231, 236, 238).en_US
dc.description.tableofcontentsOuroboros (Jung, C, G., 1959/1970, s. 248)en_US
dc.description.tableofcontentsKuyruğunu yiyen ejderhalar ve köşelerde dört unsurun işaretleri (Eleazar, 1760, Akt. Jung, 1944/1980, s. 103).en_US
dc.description.tableofcontentsKarşıtlık Eksenindeki Yılanen_US
dc.description.tableofcontentsDairenin Kareleştirilmesien_US
dc.description.tableofcontentsTetraktysen_US
dc.description.tableofcontentsHilma af Klint “Sunak Eserleri No:1”, 1915.en_US
dc.description.tableofcontentsStephan Michelspacher, Cabala: Spiegel der Kunst und Natur, “Merkez: Birleşim”, 1615en_US
dc.description.tableofcontentsBlake, W., Yakup’un Merdiveni, 1799-1806.en_US
dc.description.tableofcontentsHilma af Klint, Yedi Köşeli Yıldız No. 1, “WUS/Yedi Köşeli Yıldız No. 1” Serisi, Grup Ven_US
dc.description.tableofcontentsHilma af Klint, Yedi Köşeli Yıldız No. 2, “WUS/Yedi Köşeli Yıldız No. 1” Serisi, Grup Ven_US
dc.description.tableofcontentsHilma af Klint, Yedi Köşeli Yıldız No. 5, “WUS/Yedi Köşeli Yıldız No. 1” Serisi, Grup Ven_US
dc.description.tableofcontentsJung’un ve Af Klint’in Bilinç ve Dönüşümü Üzerine Kavramsal Yaklaşımlarının Karşılaştırılmasıen_US
dc.identifier.citationKarakaya, D. (2025). Soyut resimde imgenin arketipsel kökeni ve semboller. İstanbul: Işık Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/6560
dc.institutionauthorKarakaya, Denizen_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectSoyut resimen_US
dc.subjectOkültizmen_US
dc.subjectEvrensel sembolizmen_US
dc.subjectKolektif bilinçdışıen_US
dc.subjectArketipleren_US
dc.subjectAbstract paintingen_US
dc.subjectOccultismen_US
dc.subjectUniversal symbolismen_US
dc.subjectCollective unconsciousen_US
dc.subjectArchetypesen_US
dc.titleSoyut resimde imgenin arketipsel kökeni ve sembolleren_US
dc.title.alternativeThe archetypal origins and symbolism of the image in abstract paintingen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublicationen_US

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
Soyut_resimde_imgenin_arketipsel_kokeni_ve_semboller.pdf
Boyut:
5.97 MB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Lisans paketi
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Küçük Resim Yok
İsim:
license.txt
Boyut:
1.17 KB
Biçim:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama: