Soyut resimde imgenin arketipsel kökeni ve semboller
dc.contributor.advisor | Hatipoğlu, Özüm | en_US |
dc.contributor.author | Karakaya, Deniz | en_US |
dc.contributor.other | Işık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Resim Yüksek Lisans Programı | en_US |
dc.contributor.other | Işık University, School of Graduate Studies, Painting Master's Program | en_US |
dc.date.accessioned | 2025-07-21T09:05:56Z | |
dc.date.available | 2025-07-21T09:05:56Z | |
dc.date.issued | 2025-06-23 | |
dc.department | Işık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Resim Yüksek Lisans Programı | en_US |
dc.department | Işık University, School of Graduate Studies, Painting Master's Program | en_US |
dc.department | Text in Turkish ; Abstract: Turkish and English | en_US |
dc.department | Includes bibliographical references (leaves 133-142) | en_US |
dc.department | xii, 143 leaves | en_US |
dc.description.abstract | Araştırma, soyut resimde tekrar eden imgelerin; okültizm, diyalektik felsefe, evrensel simgecilikler ve analitik psikolojideki kavramlarla olan ilişkisini ele almaktadır. Araştırmada; Spiritüalizm, Teozofi ve Antropozofinin; erken dönem soyut resmin öncüleri Hilma af Klint, Piet Mondrian, Wassily Kandinsky, František Kupka ve Kazimir Maleviç’in sanat anlayışlarını ne yönde etkilediği analiz edilmiştir. Araştırma kapsamında, soyut resimdeki imgelerin salt estetik nitelik taşımadığı; metafizik, felsefi ve psikolojik bir arka plana sahip olarak bilinçli bir tercih doğrultusunda kurulduğu savunulmaktadır. Bu bağlamda; imgelerin hangi ontolojik ya da metafizik kaynaklara dayanmakta olduğu incelenmiştir. Soyut resmi etkileyen okült hareketlerin kökenindeki Hermetizm, Gnostisizm, Platonizm, Neoplatonizm, Doğu Mistisizmi, Kabala ve Simya gibi kadim öğretilerin, aynı zamanda modern felsefe ve modern psikoloji üzerindeki etkisi ele alınmıştır. Sanat, felsefe ve psikolojiyi ortak bir tema ve temsiliyet üzerinden birleştiren düşünce sistematiği ve sembolizm yapısı araştırılmış; kolektif bir bilinç alanından kaynaklandığı düşünülen evrensel simgeciliklerle benzerlik taşıyan imge, sembol ve arketiplerin, analitik psikoloji kuramı ile nasıl açıklanabileceği sorusuna yanıt aranmıştır. Araştırmanın amacı; modern sanat kadar, modern felsefe ve modern psikolojiyi de etkileyen ve yüzyıllar içerisinde ezoterik gelenekler aracılığıyla aktarılan evrensel sembolizm bilgisinin; kolektif bilinçdışında mevcut olarak, özellikle sanatın her döneminde tezahür ettiğini, insanın psişesinde bulunan arketiplerle bağlantılı olduğunu ve soyut resimde imgenin üretimine kaynaklık ettiğini ortaya koymaktır. | en_US |
dc.description.abstract | This research examines the recurring imagery in abstract painting in relation to concepts derived from occultism, dialectical philosophy, universal symbolism, and analytical psychology. It analyzes how Spiritualism, Theosophy, and Anthroposophy influenced the artistic visions of early pioneers of abstract art—Hilma af Klint, Piet Mondrian, Wassily Kandinsky, František Kupka, and Kazimir Malevich. The study argues that the images in abstract painting are not merely aesthetic forms but are constructed through a conscious choice grounded in metaphysical, philosophical, and psychological frameworks. Within this context, the ontological and metaphysical sources upon which these images rely are investigated. Furthermore, the research explores how ancient esoteric traditions—such as Hermeticism, Gnosticism, Platonism, Neoplatonism, Eastern Mysticism, Kabbalah, and Alchemy—not only shaped occult movements that influenced abstract art, but also left a profound impact on modern philosophy and psychology. The study investigates the symbolic structures and systems of thought that bridge art, philosophy, and psychology through shared themes and representations. It seeks to answer how universal symbols, images, and archetypes—believed to originate from a collective field of consciousness—can be interpreted through the lens of analytical psychology. Ultimately, the aim of this research is to demonstrate that the knowledge of universal symbolism, which has been transmitted across centuries via esoteric traditions, exists within the Collective unconscious, has consistently manifested throughout the history of art, is linked to the archetypes of the human psyche, and has played a formative role in the emergence of imagery in abstract painting. | en_US |
dc.description.tableofcontents | ÖNCÜ SOYUT RESSAMLAR ve İMGENİN ÜRETİMİ | en_US |
dc.description.tableofcontents | SOYUT RESİM ve ZAMANIN RUHU OLARAK "RUHSALLIK" | en_US |
dc.description.tableofcontents | HILMA AF KLINT | en_US |
dc.description.tableofcontents | PIET MONDRIAN | en_US |
dc.description.tableofcontents | WASSILY KANDINSKY | en_US |
dc.description.tableofcontents | FRANTIŠEK KUPKA | en_US |
dc.description.tableofcontents | KAZIMIR MALEVİÇ | en_US |
dc.description.tableofcontents | SOYUT RESİM KURAMININ FELSEFİ TEMELLERİ | en_US |
dc.description.tableofcontents | SOYUT RESİM KURAMINDA TEOZOFİ ETKİSİ | en_US |
dc.description.tableofcontents | KANDINSKY’NİN KURAMINDA HEGEL’İN FELSEFESİNİN İZLERİ | en_US |
dc.description.tableofcontents | HEGEL’İN FELSEFESİNİN MİSTİK KAYNAKLARI ve JACOB BÖHME | en_US |
dc.description.tableofcontents | MONDRIAN’IN NEO-PLASTİSİZMİ VE HEGEL’İN DİYALEKTİĞİ | en_US |
dc.description.tableofcontents | HEGEL ve SCHELLING’İN FELSEFESİNDE METAFİZİK UNSURLAR | en_US |
dc.description.tableofcontents | SOYUT RESİMDE İMGENİN ARKETİPSEL İZDÜŞÜMÜ ve EVRENSEL SİMGECİLİKLER | en_US |
dc.description.tableofcontents | SOYUT RESİMDE İMGE, SİMGE ve SEMBOLLERİN KÖKENİ | en_US |
dc.description.tableofcontents | EVRENSEL SİMGECİLİKLER | en_US |
dc.description.tableofcontents | Merkez ve Yükselme Simgeciliği | en_US |
dc.description.tableofcontents | Kozmik Eksen, Dünya Ağacı, Dağ, Merdiven ve Haç | en_US |
dc.description.tableofcontents | “Self”in Simgesi Mandala ve Evrimin Spirali | en_US |
dc.description.tableofcontents | Simyasal Dönüşüm ve Nihai Birlik: Hermafrodit veya Kutsal Çiçek | en_US |
dc.description.tableofcontents | Şaman Sembolleri: Güneş, Haç ve Spiral | en_US |
dc.description.tableofcontents | Hayat Ağacı veya Bilgi Ağacı | en_US |
dc.description.tableofcontents | Yılan Simgeciliği | en_US |
dc.description.tableofcontents | Analitik Psikolojide Yılan: Karşıtlık Ekseni ve Bilinçdışı | en_US |
dc.description.tableofcontents | Sayı Simgeciliği | en_US |
dc.description.tableofcontents | Sayısal Sembolizm ve Hegelci Diyalektik | en_US |
dc.description.tableofcontents | EVRENSEL İMGE ve SEMBOLLERİN SOYUT RESİMDEKİ YANSIMALARI | en_US |
dc.description.tableofcontents | Af Klint’te Merkez, Yükselme ve Yedi Simgeciliği | en_US |
dc.description.tableofcontents | Af Klint’in Kuğu Serisi ve Jung’un Diyagramları Üzerine | en_US |
dc.description.tableofcontents | Mondrian'da Karşıtlık ve Nihai Uyum | en_US |
dc.description.tableofcontents | Kandinsky ve Ruhsal Deneyim Olarak Sanat | en_US |
dc.description.tableofcontents | Kupka ve Manyetik Alanda Titreşen Semboller | en_US |
dc.description.tableofcontents | Maleviç’in Süprematizmi: Kadim Sembollerle Yeni Bir Anlatı | en_US |
dc.description.tableofcontents | Hilma af Klint “En Büyük On” Serisi, 1907 | en_US |
dc.description.tableofcontents | Hilma af Klint “WUS/Yedi Köşeli Yıldız” Serisi, Grup VI, “Evrim No.6”, 1908. | en_US |
dc.description.tableofcontents | Hilma af Klint “Bilgi Ağacı” Serisi, “No.1”, 1913. | en_US |
dc.description.tableofcontents | Hilma af Klint “Kuğu” Serisi, 1914-1915. | en_US |
dc.description.tableofcontents | Hilma af Klint “Sunak Eserleri” Serisi,1915. | en_US |
dc.description.tableofcontents | Piet Mondrian’ın Sembolizm Döneminden Örnekler (1900-1908) | en_US |
dc.description.tableofcontents | Piet Mondrian, Ölen Ayçiçeği, 1908,. | en_US |
dc.description.tableofcontents | Piet Mondrian, Metamorfoz, 1908, | en_US |
dc.description.tableofcontents | Piet Mondrian, Evrim, 1911, | en_US |
dc.description.tableofcontents | Piet Mondrian, Akşam; Kızıl Ağaç, 1908, | en_US |
dc.description.tableofcontents | Piet Mondrian, Gri Ağaç, 1911, Tuval Üzerine Yağlı Boya, 78,5 x 107,5 cm, Gemeentemuseum Den Haag. | en_US |
dc.description.tableofcontents | Piet Mondrian, Çiçek Açan Elma Ağacı, 1912 | en_US |
dc.description.tableofcontents | Piet Mondrian, Oval Kompozisyon (Ağaçlar), 1913, | en_US |
dc.description.tableofcontents | Piet Mondrian, Renk Düzlemleriyle Oval Kompozisyon 1, 1914 | en_US |
dc.description.tableofcontents | Piet Mondrian, Kırmızı, Sarı, Mavi ve Siyah ile Kompozisyon, 1921 | en_US |
dc.description.tableofcontents | Piet Mondrian, Kırmızı, Mavi ve Sarı ile Kompozisyon, 1930 | en_US |
dc.description.tableofcontents | Piet Mondrian, Victory Boogie Woogie, 1942-1944 | en_US |
dc.description.tableofcontents | Wassily Kandinsky, Moskova’daki Kadın, 1912 | en_US |
dc.description.tableofcontents | Wagner’in Müziği (Besant, A., Leadbeater C. W., 1901/2021, s.64). | en_US |
dc.description.tableofcontents | Wassily Kandinsky, İşaret Eden, 1913 | en_US |
dc.description.tableofcontents | Wassily Kandinsky, Kompozisyon II, 1910 | en_US |
dc.description.tableofcontents | Wassily Kandinsky, Kompozisyon IV, 1911. | en_US |
dc.description.tableofcontents | Wassily Kandinsky, Kompozisyon VII, 1913 | en_US |
dc.description.tableofcontents | Wassily Kandinsky, Kompozisyon VIII, 1923 | en_US |
dc.description.tableofcontents | František Kupka, Hayatın Kökeni - Nilüferler, 1900 | en_US |
dc.description.tableofcontents | František Kupka, Para, 1902 | en_US |
dc.description.tableofcontents | František Kupka, İlerleme, Progrès,1905-1908 | en_US |
dc.description.tableofcontents | František Kupka, Piyano Tuşları, Göl, 1909 | en_US |
dc.description.tableofcontents | František Kupka, Gece Müziği, 1910 | en_US |
dc.description.tableofcontents | František Kupka, Newton’un Diskleri, İki Renkli Füg için Çalışma, 1911-1912. | en_US |
dc.description.tableofcontents | František Kupka, Newton’un Diskleri, İki Renkli Füg için Çalışma, 1911-1912 | en_US |
dc.description.tableofcontents | František Kupka, Kozmik İlkbahar, 1913-1914 | en_US |
dc.description.tableofcontents | Kazimir Maleviç, Göklerin Zaferi, 1907 | en_US |
dc.description.tableofcontents | Kazimir Maleviç, Tramvay Durağındaki Kadın, 1913 | en_US |
dc.description.tableofcontents | Kazimir Maleviç, Moskova’da Bir İngiliz, 1914 | en_US |
dc.description.tableofcontents | Kazimir Maleviç, Güneş’e Karşı Zafer, 1913 | en_US |
dc.description.tableofcontents | Şekil 1., 5. Levha (Bragdon C., 1913, Yüksek Uzayın Temelleri, Dördüncü Boyut) | en_US |
dc.description.tableofcontents | Kazimir Maleviç, Supremus 56, 1916 | en_US |
dc.description.tableofcontents | 30. Levha (Bragdon C., 1913, Yüksek Uzayın Temelleri, Dördüncü Boyut) | en_US |
dc.description.tableofcontents | Kare İnsan, s. 65 (Bragdon C., 1913, Yüksek Uzayın Temelleri, Dördüncü Boyut) | en_US |
dc.description.tableofcontents | Kare İnsan, s. 73 (Bragdon C., 1913, Yüksek Uzayın Temelleri, Dördüncü Boyut) | en_US |
dc.description.tableofcontents | Kazimir Maleviç, Siyah Kare, 1915, Son Fütürist Resim Sergisi 0,10 | en_US |
dc.description.tableofcontents | Jacob Böhme, Alle Theosophische Wercken, 1682. “Sadık ve Yüksek Derecede Aydınlanmış Alman Filozof Jacob Böhme’nin Tüm Teosofik Eserleri”. | en_US |
dc.description.tableofcontents | Piet Mondrian, Kompozisyon No. III Beyaz-Sarı, 1936 | en_US |
dc.description.tableofcontents | Piet Mondrian, Kırmızı, Sarı ve Mavi ile Kompozisyon, 1935-42, | en_US |
dc.description.tableofcontents | Aenigma Regis – Üç yılanlı ve bir yılanlı Hermafrodit, altta üç başlı Mercurius (Rosarium philosophorum, 1593, Akt. Jung, 1944/1980, s. 113). | en_US |
dc.description.tableofcontents | Gilyak şamanlarının güneş muskaları | en_US |
dc.description.tableofcontents | Özbek şaman davulunda kötülüğü uzakta tutan güneş sembolleri | en_US |
dc.description.tableofcontents | Merkezin sembolü haç ve yedili figürlerin yer aldığı Altay Türk (Hakas) şaman davulu | en_US |
dc.description.tableofcontents | Kazakistan’daki Tamgalı kaya resimlerinden Güneş başlı ilah | en_US |
dc.description.tableofcontents | Kazakistan’daki Arpauzen bölgesinden spiral ve geyik figürlü kaya resmi. | en_US |
dc.description.tableofcontents | Asur Hayat Ağacı, MÖ 865 - MÖ 860, British Museum. | en_US |
dc.description.tableofcontents | Albrecht Dürer, Melankoli, 1514 | en_US |
dc.description.tableofcontents | Bilinç Seviyelerinin Aşamaları (Jung, C, G., 1959/1970, s. 231, 236, 238). | en_US |
dc.description.tableofcontents | Ouroboros (Jung, C, G., 1959/1970, s. 248) | en_US |
dc.description.tableofcontents | Kuyruğunu yiyen ejderhalar ve köşelerde dört unsurun işaretleri (Eleazar, 1760, Akt. Jung, 1944/1980, s. 103). | en_US |
dc.description.tableofcontents | Karşıtlık Eksenindeki Yılan | en_US |
dc.description.tableofcontents | Dairenin Kareleştirilmesi | en_US |
dc.description.tableofcontents | Tetraktys | en_US |
dc.description.tableofcontents | Hilma af Klint “Sunak Eserleri No:1”, 1915. | en_US |
dc.description.tableofcontents | Stephan Michelspacher, Cabala: Spiegel der Kunst und Natur, “Merkez: Birleşim”, 1615 | en_US |
dc.description.tableofcontents | Blake, W., Yakup’un Merdiveni, 1799-1806. | en_US |
dc.description.tableofcontents | Hilma af Klint, Yedi Köşeli Yıldız No. 1, “WUS/Yedi Köşeli Yıldız No. 1” Serisi, Grup V | en_US |
dc.description.tableofcontents | Hilma af Klint, Yedi Köşeli Yıldız No. 2, “WUS/Yedi Köşeli Yıldız No. 1” Serisi, Grup V | en_US |
dc.description.tableofcontents | Hilma af Klint, Yedi Köşeli Yıldız No. 5, “WUS/Yedi Köşeli Yıldız No. 1” Serisi, Grup V | en_US |
dc.description.tableofcontents | Jung’un ve Af Klint’in Bilinç ve Dönüşümü Üzerine Kavramsal Yaklaşımlarının Karşılaştırılması | en_US |
dc.identifier.citation | Karakaya, D. (2025). Soyut resimde imgenin arketipsel kökeni ve semboller. İstanbul: Işık Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11729/6560 | |
dc.institutionauthor | Karakaya, Deniz | en_US |
dc.language.iso | tr | en_US |
dc.publisher | Işık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.subject | Soyut resim | en_US |
dc.subject | Okültizm | en_US |
dc.subject | Evrensel sembolizm | en_US |
dc.subject | Kolektif bilinçdışı | en_US |
dc.subject | Arketipler | en_US |
dc.subject | Abstract painting | en_US |
dc.subject | Occultism | en_US |
dc.subject | Universal symbolism | en_US |
dc.subject | Collective unconscious | en_US |
dc.subject | Archetypes | en_US |
dc.title | Soyut resimde imgenin arketipsel kökeni ve semboller | en_US |
dc.title.alternative | The archetypal origins and symbolism of the image in abstract painting | en_US |
dc.type | Master Thesis | en_US |
dspace.entity.type | Publication | en_US |