The impact of entrepreneurship education on Generation Z

dc.authorid0009-0007-9985-0839
dc.contributor.advisorTeker, Dileken_US
dc.contributor.authorHaider, Areeshaen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yöneticiler İçin MBAen_US
dc.contributor.otherIşık University, School of Graduate Studies, Executive MBAen_US
dc.date.accessioned2025-06-04T07:53:17Z
dc.date.available2025-06-04T07:53:17Z
dc.date.issued2024-02-05
dc.departmentIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yöneticiler İçin MBAen_US
dc.departmentIşık University, School of Graduate Studies, Executive MBAen_US
dc.descriptionText in English ; Abstract: English and Turkishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves 62-68)en_US
dc.descriptionxii, 74 leavesen_US
dc.description.abstractThis thesis is based on measuring the effectiveness of entrepreneurship education on Generation Z. Measurements are made underlining the extent to which entrepreneurship education supports young individuals to form a positive attitude and behavior to start their own ventures, and the contribution of this education to young people's development of creativity and innovative skills in their career life is discussed. For this purpose, qualitative and quantitative analyses were applied using primary and secondary data collection methods. A sample of 201 people was surveyed. The purpose of this analysis is to determine how much Generation Z's thinking is influenced by entrepreneurship education. It examines how learning, personal development, materialistic goals and entrepreneurial aspirations interact. The research questionnaire was carefully and sensitively constructed to capture people's diverse perspectives. In order to measure the reliability and validity of the questions different statistical tests were performed including Descriptive Statistical analysis, Multiple Regression Analysis and Correlations analysis. The research survey is carefully and precisely constructed to capture the various viewpoints of people. The survey's findings showed that respondents' average scores on a wide range of questionnaire items were constantly high. This suggests that entrepreneurship education has a big impact on Generation Z's thinking. The dependability of the study questionnaire also confirmed reliable assessments of the underlying construct. The analysis's findings showed that entrepreneurship and a number of other parameters have positive relationships. These results contribute to a better comprehension of the relationship between entrepreneurship and education.en_US
dc.description.abstractBu tez çalışması, girişimcilik eğitiminin Z Kuşağı üzerindeki etkinliğini ölçmeye dayanmaktadır. Girişimcilik eğitiminin, genç bireylerde kendi girişimlerini başlatmak için olumlu bir tutum ve davranış oluşturmaya hangi ölçüde desteklediğinin altını çizen ölçümler yapılmış ve bu eğitimin gençlerin kariyer hayatlarında yaratıcılık ve yenilikçi beceriler geliştirmelerine katkısı tartışılmaktadır. Bu amaçla, birincil ve ikincil veri toplama yöntemleri kullanılarak nitel ve nicel analizler uygulanmıştır. 201 kişilik bir örnekleme anket çalışması yapılmıştır. Bu analizin amacı, Z Kuşağı'nın düşüncelerinin girişimcilik eğitiminden ne kadar etkilendiğini tespit etmektir. Öğrenme, kişisel gelişim, materyalist hedefler ve girişimcilik isteklerinin nasıl etkileşim içinde olduğunu incelemektedir. Araştırma anketi, insanların çeşitli bakış açılarını yakalamak için dikkatli ve hassas bir şekilde oluşturulmuştur. Araştırma anketi, insanların farklı bakış açılarını yakalamak için dikkatli ve hassas bir şekilde oluşturulmuştur. Soruların güvenilirliğini ve geçerliliğini ölçmek için Tanımlayıcı İstatistiksel analiz, Çoklu Regresyon Analizi ve Korelasyon analizi dahil olmak üzere farklı istatistiksel testler yapılmıştır. Araştırma anketi, insanların çeşitli bakış açılarını yakalamak için dikkatli ve hassas bir şekilde oluşturulmuştur. Anketin bulguları, katılımcıların çok çeşitli anket maddelerine verdikleri ortalama puanların sürekli olarak yüksek olduğunu göstermiştir. Bu da girişimcilik eğitiminin Z kuşağının düşünceleri üzerinde büyük bir etkisi olduğunu göstermektedir. Çalışma anketinin güvenilirliği de altta yatan yapının güvenilir değerlendirmelerini doğrulamıştır. Analiz bulguları, girişimcilik ile bir dizi diğer parametre arasında pozitif ilişkiler olduğunu göstermiştir. Bu sonuçlar, girişimcilik ve eğitim arasındaki ilişkinin daha iyi anlaşılmasına katkıda bulunmaktadır.en_US
dc.description.tableofcontentsEntrepreneurial Spirit and Leadershipen_US
dc.description.tableofcontentsLearning and Personal Development Orientationen_US
dc.description.tableofcontentsMaterialistic Orientationen_US
dc.description.tableofcontentsOpportunity Recognitionen_US
dc.description.tableofcontentsEntrepreneurial Intentionen_US
dc.description.tableofcontentsEntrepreneurship Education (Meditating Variable) has a significant impact on the relationships between Factors 1-5 and Generation Zen_US
dc.identifier.citationHaider, A. (2024). The impact of entrepreneurship education on Generation Z. İstanbul: Işık Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/6426
dc.identifier.yoktezid904280
dc.institutionauthorHaider, Areeshaen_US
dc.institutionauthorid0009-0007-9985-0839
dc.language.isoenen_US
dc.publisherIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectGeneration Zen_US
dc.subjectEntrepreneurshipen_US
dc.subjectEntrepreneurial spirit and leadershipen_US
dc.subjectLearning and personal developmenten_US
dc.subjectMaterialistic orientationen_US
dc.subjectOpportunity recognitionen_US
dc.subjectEntrepreneurial intentionen_US
dc.subjectZ Kuşağıen_US
dc.subjectGirişimciliken_US
dc.subjectGirişimcilik ruhu ve liderliken_US
dc.subjectÖğrenme ve kişisel gelişimen_US
dc.subjectMateryalist yönelimen_US
dc.subjectFırsat tanımaen_US
dc.subjectGirişimcilik niyetien_US
dc.subject.lccHB615.H35 2024
dc.subject.lcshGeneration Z -- Entrepreneurship.en_US
dc.subject.lcshEntrepreneurship -- Study and teaching.en_US
dc.titleThe impact of entrepreneurship education on Generation Zen_US
dc.title.alternativeGirişimcilik eğitiminin Z Kuşağı üzerindeki etkisien_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublicationen_US

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
The_impact_of_entrepreneurship_education_on_generation_z.pdf
Boyut:
1.9 MB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Lisans paketi
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Küçük Resim Yok
İsim:
license.txt
Boyut:
1.17 KB
Biçim:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama: